Kuidas üritatakse ise taastada vanemaid ja kahjustunud velgi ja miks see pole enamasti hea mõte
Mait Mütsi ja Silver Penu asutatud SP Studio on Eestis juhtiv autovelgede renoveerimisettevõte ning ainus Wheel Daddy võrgustiku liige Baltikumis ja Skandinaavias. Selles posituses anname Maidult saadud nõuannete põhjal ülevaate, kuidas üritatakse tavaliselt parandada kahjustunud velgi, püüdes aidata nii praktiliste soovituste läbi nii algajaid kui ka professionaalsemaid veljehuvilisi. Tithi on mitmed kliendid suutnud ise velgi “renoveerides” viia need halvemasse seisu kui need olid enne. Seega tulebki võtta järgnevat, kui kirjeldust sellest, kuidas tavaliselt püütakse velgi rekonstrueerida, kuid mis kindalsti ei ole parim ja professionaalseim lähenemine.
Samm 1: Velgede kahjustuste hindamine
Tavaliselt kasutatakse selleks järgmiseid vahendeid:
Taskulamp
Roostet eemaldav vahend (mis velgi liigselt ei kahjusta)
Mõõdulint
Veetaseme mõõdik
Velgi saab põhimõtteliselt puhastada põhjalikult, kasutades pehmet seepi või spetsiaalset veljepuhastusvahendit. See eemaldab mustuse ja piduritolmu ning võimaldab kahjustusi paremini märgata. Pärast velgede puhastamist:
Uuri hoolikalt iga velje pinda, otsides kriimustusi, täkkeid ja mõlke. Kasuta taskulampi, et valgustada raskemini nähtavaid kohti.
Sõrmede abil kontrolli velje pinda, et leida mõlke ja deformatsioone. Mõned kahjustused võivad olla silmale nähtamatud, kuid päris kergesti tuvastatavad katsudes.
Otsi rooste- ja korrosioonimärke, eriti ventiilide ja mutriavade ümbrusest. Õiged vahendid aitavad tuvastada peidetud roostet.
Kontrolli velje ja rehvi ühenduskohta, et seal ei oleks deformatsioone või tühimikke, mis võiksid põhjustada õhu leket.
Mõõda velje läbimõõt ja kasuta veetaseme mõõdikut, et kontrollida, kas velg on tasane.
Selline põhjalik ülevaatus aitab määrata, kas kahjustusi saab parandada koduste vahenditega või on vaja professionaalset abi. Kui leiad suuremaid kahjustusi selle etapi käigus, tasub pöörduda proffide poole, näiteks SP Studio-sse - see on lihtsalt mõttekam aja ja ka raha mõttes.
Samm 2: Velgede puhastamine
Puhastamine mitte ainult ei eemalda mustust ja rasva, vaid võimaldab hinnata kahjustuste ulatust ning parandab ka värvide või katete haarduvust taastamise käigus.
Puhastusmeetodid:
Tavaline puhastus. Kerge mustuse korral kasuta autotööstusele mõeldud õrna seepi või vedelseepi. Pese veljed pehme harja või mikrokiust käsnaga ja loputa põhjalikult.
Piduritolmu eemaldamine. Kasuta spetsiaalset piduritolmu eemaldajat. Pihusta vahend velgedele, lase mõni minut toimida ja hõõru pehme harjaga.
Tõrva ja rasva eemaldamine. Kasuta tõrvaeemaldajat või lahustipõhist puhastusvahendit.
Rooste ja korrosiooni puhastamine: Valmista soodapasta või kasuta äädikalahust ja hõõru õrnalt kahjustatud piirkondi.
Väldi abrasiivseid puhastusvahendeid, kuna need võivad kriimustada velje pinda. Samuti ei soovita me teha seda ise, kui kahjustused on suuremad - aastate jooksul on olnud rohkesti juhtumeid, kus peame lihtsalt sama tööd professionaalselt ise uuesti tegema, sest teame kogemuse põhjal paremini kui kaua lasta erinevatel ainetel velje pinnal toimida jne.
Samm 3: Väiksemate kahjustuste parandamine
Kriimustused ja täkked velgedel võivad rikkuda auto üldilme, neid püütakse tavaliselt edukalt parandada järgmiste vahenditega:
Autovärv (velje tooniga sobiv)
Autokrunt (sügavamate kriimustuste korral)
Väga peene teraline liivapaber (2000-3000 grit)
Alkoholi puhastuslapp
Seda soovitatakse tavaliselt teha järgmiselt: Puhasta velg ja kontrolli, kui sügavad on kriimustused. Väiksemate kriimustuste korral lihvi pinda õrnalt liivapaberiga. Sügavate kriimustuste korral kanna peale krunt ja seejärel sobivat autovärvi. Jälgi, et värv kataks kriimustused ühtlaselt.
Proffidena saame öelda, et iseseisvalt õnnestub see edukalt harva - eksida võib igas etapis ning tihti püütakse sel teel parandada suuremaid kahjustusi, mis eeldavad märksa võimsamate seadmete kasutamist.
Samm 4: Mõlkide ja pinnakahjustuste eemaldamine
Kui veljel on mõlk, proovitakse seda sageli eemaldada koduste vahenditega, kasutades kas kuumust või külmutamist.
Kuumutamine. Kuumuta kahjustatud ala kuumapüstoli või propaanipõletiga ja vormi velg tagasi algsesse kujusse, kasutades kummist haamrit.
Külmutamine. Kasuta kuiva jääd või ümber lülitatud õhupuhasti (canned air) sprayd, et metalli kokku tõmmata ja mõlk tagasi sirgeks lüüa.
Ütleme ausalt välja, et “koduste vahenditega” see enamasti ei õnnestu. Pigem tasub enne selgeks teha, et poleks vikumist ning siis hinnata, kas ja kuidas velge taastada.
Samm 5: Korrosioon
Korrosioon võib nõrgendada velje struktuuri. Selle ennetamiseks ja eemaldamiseks soovitatakse enamasti järgmist:
Puhasta velg põhjalikult.
Kasuta kaubanduslikku roosteeemaldajat või äädika ja vee segu, et kahjustatud alasid õrnalt puhastada.
Kui korrosioon on ulatuslik, võib osutuda vajalikuks professionaalne remont.
Saame nõustuda kolmanda punktiga - tooge velg SP Studiosse ja ütlema ausalt ja kiiresti oma arvamuse. See on enamasti täiesti tasuta ja hoiad kokku suure hulga aega.
Samm 6: Lihvimine
Velgede värvimiseks ettevalmistamisel kasutatakse sageli kas märg- või kuivlihvimist. Soovitatakse järgmist: alusta madalama terasusega (220-320 grit) ja liigu seejärel peenema (400-600 grit) lihvpaberini.
Eemalda vana värv, rooste ja ebatasasused ning pühi velje pind hoolikalt puhtaks.
Tunnistame, et tõesti võib nii lõpuks tulemusi saavutada, kuid enamasti ei ole aja ja eneriga kulu seda väärt - samas sõltub see paljuski velje kujust ja detailsusest.
Samm 7: Velgede värvimine
Soovitatakse järgmist: velgede värvimiseks vali autospetsiifiline värv. Kasuta peenikese otsikuga pihustusvärvi ja kanna peale mitu õhukest kihti, jälgides kuivamisjuhiseid. Professionaalse tulemuse saavutamiseks on soovitatav ka pulbervärvimine.
On juhuseid, kus see on omal käel õnnestunud, kuid enamasti on tulemused olnud kodustes tingimustes tehtuna tõeliselt ebaühtlased.
Samm 8: Laki peale kandmine
Pealelakk kaitseb velge ja annab sellele särava viimistluse. Kasuta autospetsiifilist läbipaistvat lakki ja kanna peale õhukesed kihid.
Ka see on tegelikult kunst, mis tasub jätta proffide hooleks - aastata pikkuse kogemuse tulemusena õnnestub see lihtsalt palju kiiremini ning ütlasemalt.
Samm 9: Viimistle ja poleeri
Soovitatakse järgmist: pärast värvimist ja lakikihi kuivamist poleeri velg spetsiaalse poleerimisvahendiga. See annab veljele ilusa läike ja kaitseb pinda.
SP Studio on Eestis tuntud oma kõrge kvaliteediga velgede taastamise ja viimistlemise teenuse poolest. Meie kaasasutaja Mait Müts - hoides au sees teise kaasasutaja Silver Penu (RIP) mälestust - olles Wheel Daddy Scandinavia Chapter'i president, garanteerib ka ise, et iga töö vastab rahvusvahelistele standarditele. Võta meiega ühendust ja näita oma velgi ning räägime sulle otse ja ausalt, mis võimalused on. Täida ära alljärgnev vorm kodulehel ja vastame kiiresti!