Rehvirõhk ja kütusekulu – kuidas veljed mõjutavad sinu rahakotti?

Autohuvilised armastavad rääkida mootori võimsusest, aerodünaamikast ja kütusekulu optimeerimisest, kuid üks oluline tegur jääb sageli tähelepanuta – rehvirõhk ja velje valik. See pole lihtsalt tehniline detail, vaid otseselt sinu rahakotti mõjutav tegur. Kui sa oled kunagi mõelnud, miks su auto kütusekulu on suurem kui tootja lubatud numbrid või miks rehvid kuluvad ebaühtlaselt, siis võib põhjus peituda just rehvirõhus ja velgedes. SP Studio selgitab, kuidas need tegurid mõjutavad sinu kütusekulu ja sõiduturvalisust.


Õige rehvirõhk – väike number, suur mõju

Rehvirõhk ei ole lihtsalt tootja soovitus, mida võib ignoreerida. Vale rehvirõhk mõjutab auto juhitavust, turvalisust ja kütusekulu.


Liiga madal rehvirõhk: rahakoti vaenlane

  • Suurendab veeretakistust – madala rõhuga rehvid surutakse rohkem vastu teekatet, tekitades suuremat hõõrdumist.

  • Tõstab kütusekulu – suurem hõõrdumine tähendab, et mootor peab rohkem pingutama, et autot liigutada.

  • Kiirendab rehvide kulumist – rehvide servad kuluvad kiiremini, mistõttu pead neid sagedamini vahetama.

  • Halvendab juhitavust – auto võib muutuda ujuvaks ja ebastabiilseks, eriti kurvides ja märjal teel.


Liiga kõrge rehvirõhk: ebamugav ja ohtlik

  • Vähendab veojõudu – ülerõhuga rehvidel on väiksem kontaktpind teega, mistõttu haarduvus halveneb.

  • Suurendab rehvide kulumise riski – rehvide keskosa kulub kiiremini ja võib tekkida suurem oht, et rehv lõhkeb.

  • Muudab sõidu ebamugavaks – liiga kõrge rõhk tähendab, et auto sõidab kõvemalt ja tunneb rohkem tee ebatasasusi.



Velgede valik ja selle mõju kütusekulule

Kui arvad, et veljed on lihtsalt esteetiline valik, siis mõtle uuesti. Velgede suurus ja materjal mõjutavad otseselt auto kaalu, aerodünaamikat ja veeretakistust.


Suuremad veljed = suurem kütusekulu?

Jah, suurem velg võib tähendada suuremat kütusekulu. Miks?

  • Raskemad veljed suurendavad inertsi – mootor peab rohkem pingutama, et raskeid rattaid pöörlema panna.

  • Madalaprofiilse rehviga suureneb veeretakistus – väiksem kummikiht tähendab, et rehv ei suuda nii hästi ebatasasusi summutada, mis suurendab hõõrdumist.

  • Aerodünaamika kannatab – laiemad veljed muudavad auto aerodünaamilisi omadusi ja võivad suurendada õhutakistust.


Kerged veljed – kütusesäästlik valik

  • Sepistatud alumiiniumveljed on kergemad – see vähendab pöörlevat massi ja mootor ei pea nii palju tööd tegema.

  • Kerge auto = väiksem kütusekulu – mida kergemad komponendid, seda vähem kütust auto vajab liikumiseks.

  • Väiksem veeretakistus – õigesti valitud veljed koos korralike rehvidega aitavad optimeerida veeretakistust.



Mida sina teha saad?


1. Kontrolli rehvirõhku regulaarselt

  • Tee seda vähemalt kord kuus ja alati enne pikemat reisi.

  • Jälgi auto tootja soovitatud rehvirõhku, mis on tavaliselt kirjas kütusepaagi kaanel või ukse siseküljel.

  • Arvesta temperatuuridega – külm ilm langetab rehvirõhku ja suvel võib see tõusta.


2. Vali õiged veljed ja rehvid

  • Ära vali velgi ainult välimuse järgi – kaalu nende kaalu ja materjali.

  • Suuremad veljed võivad küll ilusad olla, kuid mõtle, kas oled valmis maksma suurema kütusekulu eest.

  • Investeeri kvaliteetsetesse kergmetallist velgedesse, kui soovid tasakaalu välimuse ja ökonoomsuse vahel.


3. Sõida targalt

  • Järsud kiirendused ja pidurdused suurendavad kütusekulu – sujuv sõidustiil aitab säästa.

  • Väldi ülekoormatud autot – lisakaal mõjutab ka rehve ja kütusekulu.


Kokkuvõte – väiksed muudatused, suured säästud

Kui oled mõelnud, miks su auto kütusekulu tundub ebamõistlikult kõrge, võib vastus peituda rehvirõhus ja velgede valikus. Õige rõhuga rehvid ja optimaalsed veljed aitavad mitte ainult vähendada kütusekulu, vaid tagavad ka ohutuma ja mugavama sõidu. SP Studio soovitab kõigil autojuhtidel oma rehve ja velgi tõsisemalt võtta – sest kui juba raha põletada, siis vähemalt teadlikult, mitte valede rehvide ja velgede tõttu!

Next
Next

Miks luksusautode originaalveljed on mõnikord kehvemad kui järelturu veljed? – Kummalisel kombel võib kallis bränd olla pigem oht kui kvaliteedimärk