Peamised viisid, kuidas valuveljed saavad kahjustada: mida iga autojuht peaks teadma
Valuveljed võivad olla üsna tundlikud ja saada kahjustatud mitmel viisil, alates kokkupõrgetest äärekivide ja tänavakividega kuni sügavate löökaukudeni. Tsiteerides SP Studio eksperte – veljed on igapäevases liikluses silmitsi mitmete riskidega. Selles artiklis käsitleme, kuidas veljed saavad kahjustada ning milliseid tavalisi olukordi tuleks vältida.
1. Valuvelgede kahjustumine äärekividel ja tänavakividel
Üks levinumaid viise, kuidas valuveljed saavad kahjustada, on kokkupõrge äärekivide ja tänavakividega. See juhtub sageli parkimise ajal või kitsastest kohtadest läbi sõites, kui juhil ei õnnestu ratast piisavalt kaugele manööverdada.
Kahjustuse mehhaanika
Kui auto ratas puudutab äkitselt kõrgemat tänavaäärt või kivist parkimispiiret, võib see põhjustada kriimustusi, mõlke või isegi pragusid velje pinnal. Tihti juhtub see siis, kui püütakse parkida äärekivi kõrvale või sõita parkimismaja kitsastel teedel. Kui äärekivisse sõites tekib isegi väike mõlk või kriimustus, võib see põhjustada velje tasakaalu kaotust, mille tulemusena tekib vibratsioon sõidu ajal. Kahjustuse parandamata jätmine võib põhjustada sügavamaid struktuurilisi probleeme.
2. Sõitmine otse kõrgema serva üle
Sõitmine otse kõrgema serva või takistuse üle on üks peamisi viise, kuidas veljed saavad kahjustada. Selline kokkupuude on eriti ohtlik madalaprofiilsete rehvidega, mis on seotud suurte (18–20-tolliste) velgedega.
Miks see juhtub?
Kui ratas satub otse takistusele, jaguneb surve ebaühtlaselt. Madalaprofiilne rehv ei paku pehmendavat amortisatsiooni, mistõttu suurem osa jõust kandub otse veljele. See võib põhjustada velje kõverdamise või isegi murdumise. Õhuke rehv (nt 18–20-tollise veljega) ei paku piisavat pehmendust, et kokkupõrke mõju neelata. See on nagu kiilu kasutamine – tugev löök, mille vastuvõttev osa on nõrk, kandub kogu energia üle otse veljele.
3. “Lamavad politseinikud”: varjatud ohud valuvelgedele
Kiiruskõrgendikud on mõeldud liikluse rahustamiseks, kuid valesti läbituna võivad need olla valuvelgedele hävitavad, eriti kui sõidukil on madalad rehvid ja suured veljed.
Mis täpselt juhtub “lamavatest politseinikest” üle sõites?
Kui sõiduk läheneb kiiruskõrgendikule liiga kiiresti, kandub auto kaal hetkeliselt alla ning rataste ja kiiruskõrgendiku kokkupuutepunktis tekib äkiline surve. Kui rehv ei ole piisavalt pehme, et lööki pehmendada, saab velg kogu jõu endale. See võib põhjustada pragusid, mõlke või isegi tõsiseid deformatsioone. Lisaks kohesele kahjustusele võib korduv halb läbimine kiiruskõrgendikest põhjustada velgede kulumist ja kahjustada rataste tasakaalu. See omakorda toob kaasa vibratsiooni ja juhitavuse probleeme.
4. Sügavad ja järsud löökaugud tänavatel
Löökaugud on üks suuremaid ohte valuvelgedele, eriti halva teekattega piirkondades. Sügavad augud võivad põhjustada tõsiseid kahjustusi, kui neisse sõita.
Kokkupõrke mehhaanika
Kui ratas langeb järsult löökauku, kandub kogu auto kaal ühele punktile. Madala profiiliga rehvid pakuvad vähe või üldse mitte summutust, mistõttu löök jõuab otse veljele. See on võrreldav haamrilöögiga pehmema pinna vastu – terav jõud põhjustab deformatsiooni või pragusid.
Sügavuse ja nurga mõju
Mida järsem ja sügavam on löökauk, seda suurem on risk velgede kahjustamiseks. Sellised löögid võivad põhjustada velje kohese deformeerumise või isegi purunemise.
5. Täiendavad viisid, kuidas veljed saavad kahjustada
Kõrge kiirusega kurvid: Kui sõiduk kaldub kurvis, võib tekkida kõrge külgkoormus. Valuveljed, eriti õhukeste rehvidega, võivad survele järele anda ja deformeeruda.
Halvasti hooldatud teed: Teekattemärgid, rauast kaevuluugid ja muud teetõkked võivad velgedele põhjustada ootamatuid ja äkilisi lööke.
Vale rehvirõhk: Madala rõhuga rehvid pakuvad vähem kaitset löökide vastu ja võivad põhjustada velgede deformatsiooni.
Kokkuvõtteks
Kõik need olukorrad võivad põhjustada valuvelgede kahjustusi, mis mõjutavad auto ohutust ja jõudlust. SP Studio pakub professionaalset taastamist, mis aitab taastada velgede esialgse seisundi ja välimuse, pakkudes paremat turvalisust ja sõidumugavust.