Auklikud teed ja teie auto – kui palju kahju võivad need tegelikult põhjustada?
Eesti teedel sõites on auklikud teed paratamatus, millega paljud autojuhid kokku puutuvad. Kuid millist kahju võivad need teekatte kahjustused teie sõidukile põhjustada? Selles artiklis käsitleme, milliseid kahjustusi võivad löökaugud autole tekitada, kui levinud need Eestis on, millised linnad on kõige enam mõjutatud, mis juhtub füüsiliselt velgedega löökauku sõites, kuidas sellistes olukordades käituda ning millised on levinumad eksiarvamused löökaukude kohta.
Millist kahju võivad löökaugud autole põhjustada?
Löökaugud võivad põhjustada mitmesuguseid kahjustusi, sealhulgas:
Rehvid: Löökaugud võivad põhjustada rehvide torkeid, muljumisi või isegi lõhkemisi, mis omakorda viib õhulekke ja haarduvuse vähenemiseni.
Veljed: Järsud löögid võivad painutada või murda velgi, kahjustades nende õhukindlust ja põhjustades õhulekkeid. Samuti võivad kahjustuda rattalaagrid, mis tekitab vibratsiooni ja müra ning halvimal juhul võib ratas autolt eralduda.
Vedrustus: Löökaugud võivad kahjustada vedrustussüsteemi komponente, nagu amortisaatorid, vedrud ja õõtshoovad, mis põhjustab sõidumugavuse vähenemist ja sõiduki juhitavuse halvenemist.
Roolisüsteem: Löökaugud võivad põhjustada roolisüsteemi nihkumist või kahjustusi, mis väljendub rooli vibratsioonis või ebatäpses juhitavuses.
Alläär: Sügavad löökaugud võivad kahjustada auto põhja, sealhulgas summutit, katalüsaatorit ja õlivanni, mis võib põhjustada vedelike lekkeid ja muid tõsiseid probleeme.
Kui levinud on löökaugud Eestis ja millistes linnades on olukord kõige halvem?
Eesti kliima, kus esinevad sagedased külmumis-sulamistsüklid, soodustab löökaukude teket. Eriti kevadeti, kui temperatuur kõigub, tekivad teekattesse praod, mis aja jooksul muutuvad löökaukudeks. Näiteks on Piibe maanteel täheldatud löökaukude teket juba varsti pärast teekatte uuendamist, mis viitab probleemidele teekatte kvaliteedis ja hoolduses.
Võib öelda, et Tallinnas on löökaugud olnud püsiv probleem, kus politsei saab päevas mitu teadet löökaukude põhjustatud kahjudest sõidukitele.
Mis juhtub füüsiliselt velgedega, kui sõidate läbi löökaugu?
Löökauku sõitmine põhjustab velgedele järsu löögi, mis võib viia nende deformatsioonini. See deformatsioon võib põhjustada õhulekkeid rehvidest, vibratsiooni sõidu ajal ning halvemal juhul velje pragunemist või murdumist. Samuti võib kahjustuda velje ja rehvi vaheline tihendus, mis põhjustab rehvi rõhu langust.
Kuidas käituda, kui lähenete löökaugule?
Vähendage kiirust: Enne löökauku jõudmist aeglustage kiirust, et vähendada löögi tugevust.
Vältige järsku pidurdamist: Pidurdamine vahetult enne löökauku võib suurendada esirataste koormust ja kahjustuste ohtu.
Hoidke rooli kindlalt: Hoidke roolist kindlalt kinni, et säilitada kontroll sõiduki üle.
Vältige löökauku, kui võimalik: Kui liiklusolud lubavad ja see on ohutu, proovige löökauku vältida, kuid vältige järske manöövreid, mis võivad põhjustada õnnetusi.
Levinumad eksiarvamused löökaukude kohta
"Väikesed löökaugud ei põhjusta kahju": Isegi väikesed löökaugud võivad aja jooksul põhjustada kumulatiivseid kahjustusi, eriti kui neist sageli läbi sõita.
"Madala profiiliga rehvid on löökaukude suhtes vastupidavamad": Tegelikult on madala profiiliga rehvid löökaukude suhtes haavatavamad, kuna neil on vähem kummimaterjali löögi neelamiseks.
"Kui auto sõidab pärast löökauku otsa sattumist normaalselt, pole kahju tekkinud": Mõned kahjustused, nagu vedrustuse või roolisüsteemi probleemid, ei pruugi kohe ilmneda, kuid võivad aja jooksul süveneda.
Kokkuvõte
Löökaugud on Eesti teedel tavaline nähtus, mis võivad põhjustada märkimisväärset kahju teie sõidukile. Oluline on olla teadlik võimalikest kahjustustest, teada, kuidas löökauke ohutult läheneda, ja mitte alahinnata nende mõju. Regulaarne sõiduki kontroll ja hooldus aitavad ennetada väiksemate kahjustuste muutumist tõsisteks probleemideks.